معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در برنامه گفتگوي ويژه خبري سيما گفت: همه اقشار جامعه براي دولت و سازمان برنامه و بودجه كشور محترم و عزيز هستند و ما به رفاه همه مردم توجه داريم و طبق پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته در بخش دوم لايحه بودجه، حتماً مصالح عموم مردم از جمله بازنشستگان، فرهنگيان و... در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع تعاون به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر «داود منظور»، در پاسخ به این پرسش که آیا در تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۳، به برنامه هفتم توسعه توجه شده است یا نه؟ گفت: هنوز برنامه هفتم به‌صورت قانونی ابلاغ نشده است و در شورای نگهبان در دست رسیدگی است؛ بنابراین آنچه اکنون هست، مصوبات مجلس است و قانون برنامه مصوب، هنوز وجود ندارد. با این حال بر روی موضوعات مورد توافق تکیه شده است.
بخشی از مصوبات مجلس در برنامه هفتم، ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دارد
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخشی از آنچه در مجلس تصویب شده است، ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دارد، افزود: ما به شورای نگهبان نامه نوشته‌ایم که ۴۸ مورد از مصوبات مجلس در برنامه هفتم، بار مالی زیادی دارد که مجلس بار مالی آنها را کمتر مورد توجه قرار داده و قابل اجرا نیست.
دکتر منظور افزود: بار مالی این مصوبات، افزون بر دو هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل یک بودجه جدید است. سئوال این است که از ابتدای سال آینده قرار است چه اتفاق جدیدی بیفتد که بودجه کشور حدود دو برابر شود؟ پس این احکام قابل اجرا نیستند و دولت این موارد را به شورای نگهبان اعلام کرده و این شورا هم در حال بررسی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تدبیر مقام معظم رهبری هم این است که مجلس در رسیدگی به همه طرح‌ها و لوایح، باید اصل ۷۵ قانون اساسی را رعایت کند، افزود: پس اینکه گفته می‌شود برنامه هفتم در بودجه ۱۴۰۳ رعایت نشده است، ما می‌گوییم برنامه مصوبی وجود ندارد. دولت آن قسمت‌هایی از برنامه را که مسجل است و مورد اختلاف بین دولت و مجلس نیست، در لایحه بودجه آورده است.
دولت امسال بر اساس مصوبه مجلس، بودجه را در دو مرحله تقدیم مجلس می‌کند
معاون رئیس‌جمهور سپس با بیان اینکه امسال بر اساس مصوبه مجلس، دولت بودجه را در دو مرحله تقدیم مجلس می‌کند، افزود: مجلس تصویب کرده که دولت ابتدا احکام و درآمدها را بیاورد و در مرحله دوم بودجه، هزینه‌ها را به مجلس ارائه کند. ما در این مرحله، اصلاً متعرض هزینه‌ها نشده‌ایم و اینکه برخی می‌گویند کسری بودجه وجود دارد، وقتی که دولت هنوز هزینه‌ای تعریف نکرده است، کسری بودجه از کجاست؟
وی با بیان اینکه کسری بودجه یعنی تفاوت درآمد و هزینه، در حالی‌که دولت هنوز هزینه‌ای پیشنهاد نکرده است، افزود: برخی هزینه‌های ادعایی وجود دارد که مجلس محترم می‌گوید دولت باید حتماً آنها را پرداخت کند و دولت مخالف است. چون قطعاً بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است و شورای نگهبان درباره آنها اعلام نظر خواهد کرد.
مجلس اعلام کرده که یکی از امتیازهای بودجه ۱۴۰۳، دقت در پیش‌بینی درآمدهاست
معاون رئیس‌جمهور گفت: پس ما در این مرحله همان‌گونه که مجلس خواسته است، درآمدها را پیش‌بینی کرده‌ایم که بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در صحن هم قرائت شد، یکی از امتیازهای بودجه ۱۴۰۳، دقت در پیش‌بینی درآمدهاست.
وی افزود: بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، برآورد دقیق‌تر درآمدها، درج ارقام در بودجه، واگذاری شرکت‌های دولتی و کاهش قابل‌توجه کسری تراز عملیاتی، از امتیازهای لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تراز عملیاتی یعنی تفاوت بین درآمدها و هزینه‌های جاری، افزود: ما در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اعلام کردیم که قرار است کسری تراز عملیاتی از عدد ۴۵۰ همت امسال به ۳۰۰ همت در سال آینده کاهش یابد. این در واقع کمترین کسری تراز عملیاتی در ۱۰ سال گذشته بودجه‌نویسی کشور است.
کارشناسان بودجه‌ امسال را کم‌حجم، دقیق، کارشناسانه، با احکام حداقلی و کاملاً منقح می‌دانند
دکتر منظور افزود: به اذعان کارشناسان، دولت امسال بودجه‌ای به مجلس داده است که کم‌حجم، دقیق، کارشناسانه، با احکام حداقلی و ناظر به بودجه بوده و یک لایحه کاملاً منقح است.
وی افزود: به‌تصریح نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه داخلی مجلس هم در لایحه بودجه رعایت شده و ضمن کاهش کسری تراز عملیاتی، دقت برآوردها هم افزایش یافته و منابع لازم برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال هم دیده شده است. ضمن اینکه پیش‌بینی منابع لازم برای تکمیل طرح‌های عمرانی و سازوکار تهاتر اموال هم شده است. اینها همه امتیازاتی است که نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفته‌اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره درآمدهای بودجه ۱۴۰۳ گفت: ما در این لایحه، درآمدها را کاملاً واقعی دیده‌ایم. بعضاً برآورد درآمدهای سال آینده را با درآمدهای مصوب امسال یا سال‌های پیش مقایسه می‌کنند. در حالی‌که باید آن را با عملکرد درآمدها مقایسه کنند.
دکتر منظور افزود: بودجه امسال کشور یک بودجه به‌شدت ناتراز است. به جهت اینکه در مورد برخی از ارقام درآمدی، یا از سوی دولت در لایحه و یا از سوی مجلس، بیش‌برآوردی شده است.
وی درباره فروش اوراق گفت: سال ۱۳۹۹، به میزان ۲۰۷ همت؛ سال ۱۴۰۰، به میزان ۲۷۴ همت؛ سال ۱۴۰۱، به میزان ۲۶۸ همت و امسال به میزان ۱۸۷ همت اوراق فروخته شده است. دولت برای سال آینده، ۲۵۴ همت اوراق در نظر گرفته است که از رقم سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمتر است.
معاون رئیس‌جمهور افزود: تعجب می‌کنم که مجلس به این عدد ایراد گرفته است. اتفاقاً این میزان هم عیناً برای استمهال اوراق فروخته شده سال‌های قبل است. یعنی دولت از این ۲۵۴ همت، هیچ درآمدی برای خودش در نظر نگرفته است و مرکز پژوهش‌های مجلس هم این را گزارش کرده است.
وی گفت: دولت فقط دارد اوراقی را که سال‌های قبل تصویب کرده بودند، بازپرداخت می‌کند.
ظرفیت مالیاتی کشور، ظرفیت بالایی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: دولت درآمدهای مالیاتی را در لایحه بودجه واقعی دیده است. چرا که اگر به رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های گذشته دقت کنید، می‌بینید که از سال ۱۳۹۹ تاکنون، درآمدهای مالیاتی هر سال ۵۰ درصد رشد کرده است. پس یعنی ظرفیت مالیاتی کشور، ظرفیت بالایی است.
دکتر منظور با بیان اینکه چون رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد و قیمت‌ها بالا می‌رود، درآمدهای مالیاتی هم متناسب با قیمت‌ها رشد می‌کند، افزود: دولت برای حقوق‌بگیران، آستانه معافیت مالیاتی را به ۱۲ میلیون تومان در ماه افزایش داده است. برای مشاغل هم این آستانه معافیت دو برابر شده و درآمد خالص معاف از مالیات، از ۴۵ میلیون تومان به ۷۵ میلیون تومان افزایش داده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ از محل شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی، مقابله با فرارهای مالیاتی و داده‌های اطلاعاتی جدیدی که سازمان مالیاتی دارد دریافت می‌کند، حاصل می‌شود.
قرار نیست فشار مالیاتی جدیدی به مردم وارد شود
وی گفت: مسئله مهم‌تر اینکه، وقتی امسال ۳۹ درصد تورم در کشور هست، یعنی سود شرکت ها هم ۳۹ درصد رشد می کند و به همین میزان قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد و مالیات بر ارزش افزوده دریافتی هم به همین میزان بالا می‌رود. پس قرار نیست فشار مالیاتی جدیدی به مردم وارد شود.
معاون رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه حکم مالیاتی جدیدی تصویب نشده و نرخ و پایه مالیاتی هم تغییر نداشته، پس قرار نیست فشار مالیاتی جدیدی به هم‌وطنان وارد شود.
دکتر منظور افزود: به مردم اطمینان می‌دهم که در سال آینده فشار مالیاتی جدیدی به کسی تحمیل نخواهد شد. دولت سراغ دانه‌درشت‌ها می‌رود و مالیات حقه مردم را از باب عدالت اجتماعی از دانه‌درشت‌ها می‌گیریم و برای مودیان کوچک معافیت اعمال می‌کنیم.
دولت برای همه مردم برنامه رفاهی دارد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره افزایش حقوق بازنشستگان گفت: چون بودجه دومرحله‌ای است، اصلاً قرار نبود در مرحله اول لایحه بودجه، دولت به حقوق بازنشستگان و یا سایر احکام هزینه‌ای از قبیل یارانه نان، دارو و موارد مشابه ورود کند. اینها موضوع‌های مربوط به مرحله دوم لایحه بودجه هستند. اما گویا برخی نمایندگان محترم هنوز مثل همان مدل قبلی بودجه یک‌مرحله‌ای صحبت می‌کنند. در حالی که خودشان تصویب کرده‌اند که در مرحله اول، لازم نیست دولت هزینه‌ها را بیاورد و دولت هم نیاورده است.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما برای همه مردم عزیزمان برنامه داریم، افزود: دولت در برنامه هفتم توسعه، برنامه اصلاحی و برنامه رفاهی داده است و به برنامه خود پایبند است. البته به آن قسمتی از برنامه که به‌صورت نهایی و رسمی به دولت ابلاغ شود.
وی گفت: همان‌گونه که بازنشستگان برای ما عزیز هستند، همه اقشار جامعه از قبیل فرهنگیان، پرستاران، ایثارگران، نظامیان و همه اقشار جامعه برای دولت و سازمان برنامه و بودجه مهم هستند و دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور به رفاه همه مردم توجه دارند و حتماً در بخش دوم لایحه بودجه، حتماً مصالح عموم مردم از جمله بازنشستگان در نظر گرفته خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به منابع بودجه پرداخت و گفت: این‌گونه نیست که ما ببینیم چقدر مصارف داریم و بیاییم برای آن، منابع بتراشیم. در حالی‌که اصلاً این‌جور نیست. روش‌شناسی مجلس و قانون به ما می‌گوید ببینید درآمدهای قابل‌تحقق چقدر است و بعد در سقف درآمدها، هزینه‌ها را ببینید.
دولت نمی‌خواهد دست در جیب مردم بکند و تورم درست کند
وی افزود: اگر این‌گونه نباشد، دولت باید برود از جیب مردم بردارد. در حالی‌که دولت نمی‌خواهد دست در جیب مردم بکند و تورم درست کند. اگر دولت بخواهد به دنبال درآمدهای موهوم برود که در سال‌های گذشته این اتفاق افتاده است، باید به سراغ بانک مرکزی برود و استقراض کند و پایه پولی را بالا ببرد و مردم باید بهای تورم ایجادشده را بپردازند. آیا مجلس راضی به چنین اتفاقی هست؟ آیا مردم راضی هستند ما از جیبشان برداریم؟
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که کسری بودجه، ام‌المصائب است، گفت: مالیات تورمی آفت بودجه‌ریزی کشور است و دولت برای اینکه کسری بودجه را برطرف کند، درآمدها را واقعی و در سقف ظرفیتی که کشور می‌تواند تأمین کند، دیده است.
وی افزود: پس ما اول درآمدها را گفته‌ایم. مجلس محترم می‌گوید این درآمد، کم یا زیاد است که آن را تغییر می‌دهیم. اصلاً در مرحله نخست بودجه، نمی‌خواهیم وارد هزینه‌ها شویم. این موضوع، تفاوت راهبردی بین دولت و مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه بود.
دولت فعلاً بنایی برای اصلاح قیمت انرژی ندارد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره موضوع ناترازی انرژی گفت: از نظر برخی نمایندگان، رفع ناترازی انرژی یعنی بالابردن قیمت آن. یعنی باید قیمت بنزین و برق را گران کنیم تا مردم کمتر مصرف کنند. در حالی‌که دولت فعلاً بنایی برای اصلاح قیمت انرژی ندارد و منابع هدفمندی یارانه‌ها را صرفاً بر اساس رشد مصرف دیده است که بدون افزایش قیمت است.
دکتر منظور افزود: دولت اعتقاد دارد که باید ابتدا اصلاحات غیرقیمتی را انجام دهیم. برای این اصلاحات هم، ۵۰ برنامه دیده‌ایم که آنها را در سال آینده بر اساس تکالیف برنامه هفتم در فصل بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه اولویت با اصلاحات فرآیندی و غیرقیمتی است، افزود: نظر دولت این است که اگر لازم باشد در جایی یک قیمت تغییر کند، حتماً باید منافع آن به خود مردم برگردد.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظر سازمان برنامه و بودجه کشور این است که آنچه اکنون در هدفمندی یارانه‌ها داریم، ترازمند است، گفت: دولت با این تراز، هزینه‌ها را تأمین می‌کند. یعنی نمی‌توانیم درآمد واهی بتراشیم و این را به افزایش قیمت تبدیل کنیم.