سامانه جامع حوادث رانندگی فعال شودمدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی با بیان اینکه پویش‌ها از جمله «نه به تصادف» می‌تواند آغازی برای مطالبه باشند، گفت: این‌گونه پویش‌ها مسیری برای آغاز روند فرهنگ‌سازی است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع تعاون به نقل از شادا، مهدی قمصریان درباره اقدامات صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای همراهی با پویش «نه به تصادف» افزود: این صندوق طبق روال هرساله اقداماتی در جهت کاهش تصادفات رانندگی بخصوص در ایام نوروز دارد؛ مهم‌ترین اقدام این صندوق اهدا و توزیع ۱۰ هزار کلاه ایمنی به موتورسواران بود که باهدف کاهش صدمات و تلفات جانی به راکبان موتورسیکلت انجام شد. این طرح از اواخر آذرماه گذشته از سوی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی با مشارکت رسانه‌ها، بیمه، راهور و آموزش‌وپرورش آغاز شد

قمصریان تصریح کرد: برای اینکه این اقدام تنها یک اقدام نمادین نباشد، سعی کردیم به طور مثال در مدارس به پدران موتورسوار و همچنین به رانندگان کم‌خطر کلاه ایمنی اهدا شود.

وی با تأکید بر گسترش فرهنگ بیمه در کشور و جلوگیری از تصادفات و آسیب‌های آن خاطرنشان کرد: برای این کار در ۴ مقطع اقدام به بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث کردیم که این کار نیز می‌تواند در حوزه کاهش تصادفات بسیار مؤثر باشد.

مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی با بیان اینکه این‌گونه پویش‌ها بسیار مؤثرند اما مؤثرتر از آن روندسازی و فرایندسازی برای ادامه آن جهت فرهنگ‌سازی است، ادامه داد: به طور مثال در ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث، تکلیف شده که سامانه جامع حوادث رانندگی کشور تشکیل شود و این قانون در اردیبهشت ۹۵ به تصویب رسیده است و مسئول اجرای آن وزارت راه است اما در قانون صراحتاً تأکید می‌شود که این سامانه باید با اشتراک اطلاعات دستگاه‌های ذی‌ربط شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در این سامانه اطلاعات اورژانس، پزشکی قانونی، وزارت راه و شهرسازی، بیمه‌ها، هلال‌احمر و… تمامی اطلاعاتی که مرتبط با حوادث رانندگی است باید در آن سامانه بارگذاری کنند تا هم در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و هم در گزارش‌گیری کمک شایانی کند؛ درست است که سامانه وجود دارد، اما متأسفانه اطلاعات زیادی در آن وجود ندارد.

قمصریان با بیان اینکه اطلاعات داخل این سایت به‌روزرسانی نمی‌شود و نشان می‌دهد که مجموعه‌ها علاقه‌ای به تبادل اطلاعات در این زمینه ندارند، گفت: با ارائه اطلاعات منظم در این سامانه می‌توان به طور دقیق درباره نقاط حادثه‌خیز از استان، شهر، خیابان یا کوچه‌ای که در آن تصادفات حادثه خیر رخ می‌دهد اطلاعات داشت و نسبت به اصلاح آن نقطه اقدام کرد.

وی با انتقاد از اظهارنظر برخی از مسئولان درباره دلایل اصلی تصادفات در کشور تصریح کرد: درباره دلایل تصادفات در کشور هر روز مسئولان مختلف کشور آمار و دلایل مختلفی را درباره عوامل بروز تصادفات مطرح می‌کنند که ممکن است هرکدام موضوعات متفاوت را مطرح کنند.

مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی ادامه داد: به طور مثال یکی بگوید که خستگی و خواب‌آلودگی، یکی بگوید خودروها، یکی بگوید جاده‌ها و… اما هیچ‌کدام به طور دقیق نمی‌دانند که چه عامل اصلی برای بروز حوادث جاده‌ای وجود دارد اما با تکمیل این سامانه می‌توان درباره حوادث و عوامل اصلی آن به‌دقت اظهارنظر کرد.

وی با بیان اینکه پویش‌ها می‌تواند آغاز برای مطالبه باشد، افزود: تکمیل سامانه جامع حوادث رانندگی می‌تواند گره پیوسته کشور در زمینه حوادث رانندگی را باز کند و به طور مثال ممکن است در برخی از نقاط کشور مشکل پوشش ارتباطی داشته باشیم و به همین دلیل در زمان حوادث برای اطلاع‌رسانی دچار چالش می‌شویم و برای حل این موضوع تنها می‌توان با بررسی اطلاعات آن سامانه به نتایجی مشخصی برای حل این مشکل دست‌یافت.